Exhibition Selected Text

Patrick Hamilton

El Ladrillo

Jun 21 - July 28, 2018

“Art should not go toward reduction or simplification, it should go to toward complexity”
K. Malevich

Through the manipulation of tools used for manual labor, the artist creates objects that represent and act as metaphors in the increasingly precarious world labor economy. The formal character of the work is provided by another of Hamilton’s great source of inspiration: the History of Art. So, is the work of the suprematism, constructivists, concrete art and minimal art — in this case Kasimir Malevich’s emblematic black square — which serves as a link between the economy of gestures and means, the use of monochrome and the formal rigor with spatulas, pikes, and sandpaper, which leave behind their functionality. Works that could be read from the notion of “social forms” (Viveros-Fauné) given its economy of expressive resources and its deep link with the analysis of social, political and economic phenomena. Hamilton could be defined as a “realistic art” in relation to the exaltation of the physical qualities of his works, as well as to reflection on concrete phenomena of our social reality.

In the collages of the “Abrasive Paintings” (2015-2017) series made with acrylic and black or white sandpaper, we see the most direct quote to Malevich’s painting. The grid formed by the sandpaper, resembling a wall or a pavement, in addition to its monochrome appearance, speaks of an extensible “pictorial” surface that suggests the idea of a continuum, of infinity, and expresses the will to restrict the means employed to a maximum, in an aesthetic economy that is both formal and conceptual.

The appearance of the surfaces of these works, which play with the “black on black”, disguise the materiality and function of the sandpaper as they speak, precisely, of the contradiction between the visible and invisible, transparent and opaque, opposites that in contemporary societies contribute to the concealment of problems of unemployment, shadow economies, and illegal work that become a precarious solution to the lives of millions of individual.


“El arte no debe ir hacia su reducción o simplificación, sino que debe ir hacia su complejidad”
K.Malévich

El trabajo de Hamilton se caracteriza por el uso y manipulación de herramientas de trabajo manual como espátulas, chuzos y lijas, los que representan y metaforizan el cada vez más precario mundo del trabajo y del obrero. El carácter formalista de las obras esta dado por otra de las grandes fuentes de inspiración de Hamilton como es la obra de los constructivistas, del arte concreto y del suprematismo en especial en este caso el emblemático cuadrado negro de Malevich. En efecto, la economía de gestos y de medios, el uso del monocromo, así como el rigor formal de sus obras tienen una clara vinculación con la línea del arte que formal y conceptualmente abrió el vanguardista Ruso. Trabajos que se podrían leer desde la noción de “formas sociales” (Viveros-Fauné) dada su economía de recursos expresivos y su profundo vínculo con el análisis de fenómenos sociales, políticos y económicos. El de Hamilton se podría definir como un “arte realista” en relación a la exaltación de las cualidades físicas de sus obras, así como a la reflexión sobre fenómenos concretos de nuestra realidad social.

En los collages de la serie “Pinturas abrasivas” (2015-2017) confeccionadas con acrílico y papel lija de color negro o blanco, vemos la cita más directa a ciertas características de la pintura de Malevich. La retícula formada por las lijas, que asemejan tramas de muros y pavimentos, además del aspecto monocromo, habla de una superficie “pictórica” extensible y por lo tanto sugieren la idea de continuo, de infinito, así como también la manifiesta voluntad de restringir los medios empleados al máximo, en una economía que es a la vez formal y conceptual.

El aspecto de las superficies de estos trabajos, que juegan con el negro sobre negro, disfrazan la materialidad y función del papel lija ya que hablan, justamente, de la contradicción entre lo visible e invisible, lo transparente y lo opaco, como metáfora de nuestras sociedades actuales donde los problemas de desocupación, de economías sumergidas, de trabajo negro se constituyen en una precaria solución para la vida de millones de individuos.